
Palača Ustavnega sodišča Republike Slovenije
Nekdanja stavba Zbornice za trgovino, obrt in industrijo
Arhitektura: Viljem Treo (1881),
Jože Plečnik in France Tomažič (1927)
Leto nastanka: 1881 in 1925–1927
V drugi polovici 19. stoletja se je Ljubljana pričela širiti na območje med starim mestnim jedrom in parkom Tivoli. Pri tem je ključno vlogo igrala Kranjska stavbna družba, osrednje gradbeno podjetje tega časa, ki je med drugim vodilo pozidavo območja med današnjima Prešernovo in Cankarjevo cesto in s tem pomembo širilo arhitekturo poznega historizma. Eden vidnejših projektov družbe je bila tudi palača na Beethovnovi ulici 10, ki so jo za Franca pl. Gariboldija zgradili leta 1881. Načrte zanjo je izdelal Viljem Treo (1845–1926), vodilni ljubljanski stavbni mojster konca 19. stoletja. Enonadstropno stavbo na vogalu Beethovnove in Tomšičeve ulice je zasnoval v tedaj modnem neorenesančnem slogu. Pritličje členi masivna rustika, gladko ometano nadstropje ima polkrožna okna. Obdajajo jih jonski stebri, ki nosijo trikotne ali segmentne zatrepe. Po besedah Janeza Flisa (1841–1919), avtorja prve slovenske knjige o arhitekturi, je bilo v stavbi eno najlepših gosposkih stanovanj v mestu.
Zbornica za trgovino, obrt in industrijo, najstarejša slovenska stanovska organizacija, združenje delodajalcev, je bila ustanovljena leta 1851 kot Trgovska in obrtna zbornica za Kranjsko. Njeno delovanje se je pomembno okrepilo po razpadu Avstro-Ogrske in nastanku prve jugoslovanske države (1918), ko je svoje delovanje razširila na celotno območje Slovenije (razen Primorske, ki je bila del Italije). Združevala je najpomembnejše predstavnike gospodarstva, ki so vodilno vlogo odigrali tudi v tedanjem političnem in kulturnem življenju in ključno vplivali na napredek Ljubljane v dvajsetih in tridesetih letih. Zbornica je sprva delovala v hiši svojega prvega predsednika Lamberta Carla Luckmanna (1798–1879), ko pa so to leta 1894 podrli, je najela prostore v Gariboldijevi palači. Slednjo so leta 1912 tudi kupili.
Ker stanovanjska stavba ni bila primerna za poslovne prostore zbornice, so se med letoma 1925 in 1927 lotili obsežne prezidave, za katero je načrte izdelal Jože Plečnik (1872–1957). V sredini dvajsetih let je Plečnik vodil obsežno prenovo praškega gradu za potrebe nove češkoslovaške države, hkrati pa se je, potem ko je leta 1921 prevzel profesuro na ljubljanski šoli za arhitekturo, postopoma uveljavljal v svojem rojstnem mestu. Prezidava Zbornice za trgovino, obrt in industrijo predstavlja prvo večje Plečnikovo profano delo v Ljubljani in hkrati edino, kjer je imel na voljo zadostna finančna sredstva, da je lahko uresničil vse svoje zamisli. To se med drugim odraža v rabi dragih materialov in v bogati opremi notranjščine, pri kateri je arhitekt na sebi lasten način variiral arhitekturne elemente iz egipčanske, etruščanske, minojske in antične arhitekture. Gre za svojevrsten odgovor na funkcionalizem, ki se je v času gradnje vse bolj uveljavljal v svetovni, postopoma pa tudi slovenski arhitekturi, in s katerim se arhitekt ni strinjal.

Prečni prerez adaptacije trgovske in obrtne zbornice 1925, hrani Zgodovinski arhiv Ljubljana; SI ZAL LJU 493, Reg IV A t.e. 7, p.e. 1435-1925, načrt 3
Pri načrtovanju prenove in vodenju gradnje je Plečnik tesno sodeloval s svojim prvim asistentom Francetom Tomažičem (1899–1968), ki je edini podpisan pod izvedbenimi načrti, prav tako ga kot arhitekta stavbe navaja napisna plošča ob vhodu; na tak način je Plečnik svojim učencem priskrbel prve reference in jim s tem pomagal na poklicni poti.
V sklopu prenove Zbornice za trgovino, obrt in industrijo so po Plečnikovih načrtih prezidali nekaj prostorov, za potrebe pisarn uredili dotlej neuporabno podstrešje, predvsem pa so stavbi na dvoriščni strani dodali prizidek z monumentalnim stopniščem in uredili reprezentančne prostore zbornice. Zaradi ureditve podstrešja so na zunanjščini, med strešnim vencem in zatrepi oken prvega nadstropja, dodali vrsto pravokotnih oken. Da bi Plečnik ublažil občutek preobloženosti, ki je nastal zaradi tega posega, je dal fasado prepleskati z enotnimi rjavimi toni. V prenovi leta 1990 je bil ta učinek izničen, saj so stavbne člene prepleskali s sivo, vmesne površine pa z rožnato barvo, ob zadnji prenovi pa so spet vzpostavili enotno barvo. Dvoriščno fasado prizidka členi rustika v pasovih, ki spominja na gradnjo iz brun. Na podoben način je arhitekt okrasil južno zunanjščino bikovskega stopnišča na praškem gradu (1928–1931). Na dvorišču se nahaja po arhitektovih načrtih zasnovan vodnjak s pravokotnim slopom, na katerem je imitacija vaze. V bližini je prvotno stal tudi kamnit steber na podstavku, ki so ga kasneje prenesli na dvorišče hiše Prešernova cesta 4.

Steber na zadnjem podestu, foto Miran Kambič
Plečnikov osrednji poseg predstavlja monumentalno stopnišče. Pri njem je arhitekt prvič preizkusil različne vrste domačih kamnov in njihov estetski učinek, hkrati pa si je prizadeval za to, da bi izvajalci delo opravili z največjo natančnostjo, s čimer je pomembno vplival na razvoj umetne obrti pri nas. Pri gradnji ni šlo brez zapletov. Kamnoseška družba iz Celja je po naročilu gradbenika in podpredsednika zbornice Ivana Ogrina (1875–1946), ki je vodil dela na gradbišču, pričela rezati kamen, še preden so bili izdelani detajlni načrti, zaradi česar je bil Plečnik primoran zahtevati ustavitev gradnje. Stopnice iz nabrežinskega kamna so vpete le enostransko, ob kar se je obregnila gradbena inšpekcija in zahtevala utrditev stopnišča zaradi slabe nosilnosti. Zato je Plečnik dodal nosilno konstrukcijo, sestavljeno iz poliranega jeklenega nosilca, od katerega potekajo jeklene objemke za vsako stopnico posebej. Na tak način so zagotovili trdnost stopnišča.

Stene stopnišča so obložene s podpeškim apnencem, s čimer je Plečnik ustvaril temen, a slovesen videz, podobno kot kasneje pri stopnišču Narodne in univerzitetne knjižnice (1936–1941). Svetloba na stopnišče med drugim prihaja preko okroglega okna in zastekljenih sten podestov. Vodilni motiv Plečnikove zasnove je steber, ki ga srečamo v najrazličnejših variacijah. Od monumentalnih granitnih stebrov v pritličju, stebra na podestu med prvim in drugim nadstropjem, ki ima na izviren način oblikovan kapitel s kroglo na vrhu, obdan s trakovi s pregovori, temnih marmornih minojskih stebrov na vrhu stopnišča pa do manieristično zasnovanih lesenih stebrov na podiju podstrešja. Nosilne stebre si je Plečnik sprva zamišljal kot toskanske, a je moral zaradi napake v izmeri, do katere je prišlo v njegovi odsotnosti, načrt spremeniti in uporabiti minojske. Strop in tla nadstropij so, skladno z načeli nemškega arhitekta Gottfrieda Semperja (1803–1879), ki je s svojimi teoretičnimi deli ključno vplival na Plečnikovo pojmovanje arhitekture, oblikovani bogatejše kot stene. Portali so različni, a kot celota dajejo enoten vtis. Vse do zgornjega nadstropja kot material prevladuje kamen, le na podstrešju so stebri, ki imajo funkcijo nosilcev tramov, leseni, prav tako marmorna tla podijev spodnjih nadstropij tukaj zamenja parket v obliki osemkotnih kaset. Za dodatno osvetljavo je arhitekt zasnoval kovinske kandelabre v obliki stebrov in slokih posod.

Stopnišče, foto Miran Kambič
V prvem nadstropju, pred vhodom v razpravno dvorano, našo pozornost pritegne barvit kasetiran strop, ki je nastal pod vplivom Semperjevih spisov. Ob vhodu v dvorano se nahaja svetilnik, ki po svoji zasnovi spominja na tordirane stebre Berninijevega ciborija nad glavnim oltarjem bazilike sv. Petra v Rimu. Plečnik si ga je prvotno zamišljal iz rdečkastega hotaveljskega marmorja, vendar je že izdelan steber naknadno zamenjal za svetilnik iz tombaka, ki so ga izdelali v Maškovi livarni v Pragi. Gre za edini del opreme, ki ni delo domačih obrtnikov. Prvotni marmorni steber se danes nahaja v Trstu, lesen model svetilnika pa krasi vilo češkega arhitekta in tesnega Plečnikovega sodelavca Otta Rothmayerja (1892–1966) v Pragi.

Stopnišče, pogled izpred razpravne dvorane, foto Miran Kambič
Razpravno dvorano prav tako odlikuje bogato okrašen strop, ki v podolžni smeri nakazuje na »triladijski« prostor. V tem osrednjem, reprezentančnem prostoru ni lestencev, žarnice so postavljene v sredino stropnih kaset. K bogatemu vtisu pomembno pripomoreta tudi stenska obloga in parket z motivi deltoidov. Oprema dvorane kaže paralele s pohištvom, ki ga je arhitekt sočasno zasnoval za praški grad. Monumentalni naslanjači se oblikovno naslanjajo na tip stola, ki ga je Plečnik leta 1926 oblikoval za garderobo češkoslovaškega predsednika Tomáša G. Masaryka (1850–1937), v predelani obliki pa uporabil v knjižnici inženirja Matka Prelovška (1876–1955) v Ljubljani. Mize razpravne dvorane so imele zgornjo ploščo iz svetlega kararskega marmorja, kar je prispevalo k večji svetlosti dvorane. Mize so, tako kot sedežna garnitura, ki je stala na hodniku drugega nadstropja, izginile med drugo svetovno vojno. Poleg dvorane je prvotno pohištvo delno ohranjeno le še v nekdanjih prostorih ravnateljstva. Od opreme male posvetovalnice pa sta ostala le lesen strop in obloga sten.


Avtor besedila: Franci Lazarini
Viri in opombe:
slika 1: Stavba zbornice takoj po prenovi, 1926, foto: dokumentacija MGML /
Plečnikova zbirka
slika 2: Prečni prerez adaptacije trgovske in obrtne zbornice 1925, hrani Zgodovinski
arhiv Ljubljana; SI ZAL LJU 493, Reg IV A t.e. 7, p.e. 1435-1925, načrt 3
slika 3: Stopnišče, foto Miran Kambič
slika 4: Predprostor velike oz. razpravne dvorane, foto Miran Kambič
slika 5: Steber na zadnjem podestu, foto Miran Kambič
slika 6: Stopnišče, pogled izpred razpravne dvorane, foto Miran Kambič










